Medlemmar - Välkomna till vårmöte i Equmeniakyrkan Hovslätt måndag 25 mars kl. 19:00

Ett glatt besked till alla golfare!
Skinnarebo Golf lämnar alla avgifter och priser oförändrade 2024!

Exkl Städavgiften som höjs till 400 Kr

Välkomna!

Skinnarebo Golf – kort historik

Den 1 juni 1989 är startdatum för projekt Skinnarebo som drevs av en grupp entusiaster. Redan den 26 i samma månad erhölls kommunalt byggtillstånd. Någon flera år lång kommunal beslutstid var det tydligen inte på den tiden. Banarkitekt blev Björn Magunsson.

Skinnarebo Golfklubb bildades 20 juni 1990 fick en styrelse med 5 ordinarie medlemmar och 2 suppleanter. Klubbens förste ordförande blev Nils-Gustaf Thuresson. Från början hyrde klubben banan av markägaren.

Fullvärdig medlem i Svenska Golfförbundet blev klubben den 23 augusti 1990 och fick då klubbnummer 285. Klubben registrerades med namnet ”Skinnarebo Golf & Country Club”. Någon Country Club med planerade tennisbanor, simbassäng mm blev det aldrig. Detta helt enkelt beroende på att ekonomin tillät inte detta. Redan under detta första år kunde klubben erbjuda träningsmöjligheter på en provisorisk drivingrange och också kurser för grönt kort av klubbens förste PRO Trevor Hughes.

Under 1996 gick markägaren i konkurs. Oron var stor bland medlemmarna för att de skulle förlora insatta pengar. Men med hjälp av en extra inbetalning på 1 100 kronor av alla medlemmar och stor hjälp av klubbens PRO Eddy Eriksson och krögaren John Gandrup kunde klubben vid en exekutiv auktion 3 december 1996 förvärva all mark med alla byggnader. Nu står klubben som enda ägare.

21 mars 2000 beslöts vid årsmöte att bilda Tabergsdalens Golf AB med klubben som enda ägare av bolaget. Bolaget hyr idag banan av klubben och med avtal att sköta och förbättra banan. Banan hålls i perfekt skick av den mycket skickliga banpersonalen. Bildandet av ett bolag innebar bl a rätten till momsavdrag.

I slutet av 90-talet och början av 2000-talet minskade golfintresset i Sverige. Detta märktes också i vår klubb. Från att haft ca 1300 medlemmar sjönk antalet ner mot ca 800. Detta fick givetvis stora ekonomiska följder. En nödvändig ombyggnad av restaurangen 2005 gjorde också sitt till för att det blev stor ekonomisk kris för klubben. Men än en gång ställde vår PRO och medlemmar upp och med ett fantastiskt arbete av styrelsen och inte minst dess ordförande klarades även denna kris av. I samband med detta beslöts vid årsmöte 2009 att övergå från medlemsinsatser till spelrätter.

Tack vare en god ekonomi idag och en fantastiskt välskött bana har nu medlemsantalet ökat från ca 700 i början av 2013 till över 1200 sommaren 2014. En del av denna ökning kan härledas till den satsning man gör nu i sommar på juniorer. Ännu en anledning är ökade greenfeeintäkter både på 18-hålsbanan och på Pay-and-play-banan. För klubben har det alltid varit viktigt att kunna ta hand om sina gäster. Därför finns sedan några år tillbaka en tipp topp utrustad husvagns / husbils – parkering och för några månader sedan invigdes 4 välutrustade uthyrningsstugor. Att vår bana är populär visar antalet greenfeegäster. Från säsongstart i år tills mitten av juli har vi haft drygt 2 550 gäster på 18-hålsbanan och inte mindre än drygt 3 700 gäster på korthålsbanan.

På Skinnarebo händer varje år något nytt för att våra medlemmar och gäster skall trivas och få ut det mesta och bästa av sitt golfspel.

Skinnarebo i juli 2014 / Lars Stenbäck

logo skinnarebo1a green small